zaterdag 10 april 2010

Pompoenensoep















Vandaag heb ik weer eens pompoenensoep gemaakt.
Dit blijft echt een heerlijke soep, elke keer weer.
Ik houd mezelf eigenlijk nooit aan hetzelfde recept, maar ik probeer altijd weer iets anders uit.
Ik post hier het recept van de soep die ik vanmiddag heb gemaakt.

4 personen

1 kleine oranje pompoen of 2 parten van een grote pompoen
1 prei
1 uit
2 tenen knoflook
1,5 theelepel kerrie
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel paprikapoeder
2 gedroogde chilli's of een stukje van een verse peper
2 groente of tuinkruiden bouillon blokjes (Ik heb van beide 1 gebruikt)
roomkaas
bieslook

Snijd de pompoen, prei, ui en knoflook in grove stukken. De schil van de pompoen hoeft er in principe niet af. Deze schil word helemaal zacht tijdens het koken, maar de structuur van de soep veranderd er wel een beetje door. Dit is dus een kwestie van smaak.

Fruit de ui en de knoflook aan in een scheutje olijfolie. Als je verse peper gebruikt, voeg deze dan ook toe. Voeg de theelepels kerrie, cayennepeper en paprikapoeder toe. Voeg na 5 minuten de prei toe en schep goed door. Voeg de stukken pompoen toe als de prei zacht word.
Voeg 1 tot 1,5 liter water toe. Als je gedroogde chilli's gebruikt, voeg deze dan nu toe. Breng de soep aan de kook en laat het 2 uur zachtjes koken totdat de pompoen uit elkaar begint te vallen. Voeg tussendoor de bouillon blokjes toe. (Je kunt de soep ook minder lang koken, maar door het lange koken komen de smaken beter vrij) Pureer de soep met een staafmachine of in de blender. Breng op smaak met zout en peper.

Garnering: Schep twee kleine lepeltjes roomkaas in het midden van het bord, bestrooi met bieslook en een klein beetje paprikapoeder.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten