zaterdag 10 april 2010

Potizer


Op het station in Eindhoven heb je in de 'snackmuur' Potizers liggen. Vaak als ik even in Eindhoven ben, trek ik dat lekkere hapje uit de muur. Helaas heb ik dit lekkers nog nooit ergens anders gezien, dus besloot ik een eigen versie van het hapje te maken. Zo gezegd zo gedaan, ik heb een iets gezondere versie gemaakt. Niet gefrituurd, maar uit de oven.


4 broodjes


4 plakken bladerdeeg
roomkaas (Ik heb philadelphia light gebruikt, maar andere zachte kaas zoals ricotta of mascarpone kan ook)
1 grote of 2 kleine aardappelen
verse bieslook

Laat het bladerdeeg ontdooien onder een vochtige theedoek. Hierdoor droogt het bladerdeeg niet uit. Schil de aardappelen en snijd ze in stukjes, kook ze in gezouten water tot ze gaar zijn.

Knip de bieslook in kleine stukjes. Prak de aardappels grof. Meng in een kommetje de roomkaas, bieslook en aardappels. Neem een lepel van het kaas-aardappel mengsel en leg het in de midden op een plakje bladerdeeg. Vouw de zeikanten naar binnen, zodat daar geen roomkaas meer uit kan druipen. Neem dan de voor- en achterkant van het bladerdeeg en vouw het over elkaar heen. Druk niet te hard aan, want als dan springen ze in de oven een beetje open. Dit ziet er extra leuk uit. Doe de broodjes in de oven op 180 graden voor ongeveer 20 minuten of tot het bladerdeeg knapperig is.

1 opmerking:

  1. Oke, ik ben wel een beetje triest om op Potizer te googlen, maar ik vroeg me toch echt af waar die lekkere snack is gebleven? Hij is niet meer te krijgen in Eindhoven. (de laatste keer dat ik er was..)
    Ik ga het recept proberen, maar ik moet je wel even uit de droom helpen dat dit een gezondere variant is, aangezien bladerdeeg zwaaaaaar veel calorieën bevat! ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen