zaterdag 17 april 2010

Wortelsoep


Wortelsoep leek me eigenlijk nooit heel erg lekker, maar een tijd geleden heb ik het in het restaurant van museum De Pont te Tilburg toch geprobeerd. En echt waar, wat was het lekker!

Tijd om het zelf eens te maken. Terwijl ik aan het koken was kreeg ik thuis kreeg ik afkeurende blikken van iedereen die langs liep. Opmerkingen als 'Aan wie wil je dit geven?' en 'Wortelsoep? bah' kwamen voorbij. Ik trok me er niks van aan, want ik wist zeker dat ze het uiteindelijk lekker zouden vinden. Wortelsoep vind ik ook niet zo lekker klinken, maar dat is het wel!
Tijdens het eten heeft iedereen van de soep zitten smullen... lekker dat ze het allemaal vonden!

700 gram winterpeen
1 rode paprika
1 ui
2 tenen knoflook
stukje chillipeper
1 liter groentenboullion
2 theelepers kurkuma
1.5 theelepel komijnzaad
1 theelepel cayennepeper
koriander naar smaak
20 gram kokos

Snijd de wortel, paprika, ui, knoflook en chillipeper grof.
Fruit de ui, knoflook en chillipeper aan in een pan met een beetje olie.
Voeg kurkuma, komijnzaad en cayennepeper toe, roer goed door.
Voeg de wortelen en de paprika toe, roer goed door en laat even staan.
Voeg 1 liter groenteboullion toe en laat het een half uur koken.
Pureer de soep in een blender of met een staafmixer.
Rooster de kokos in een koekenpan tot het lichtbruin kleurt en voeg toe aan de soep.
Serveer met verse koriander naar smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten