zaterdag 18 december 2010

Belgisch stoofvlees

Omdat ik nog een halve pot seitan overhad, leek het me een leuk idee om eens belgisch stoofvlees te maken voor bij echte belgische frieten. Dit at ik altijd graag, maar sinds ik geen vlees meer eet, heb ik het nooit meer gegeten. Nou bedacht ik me dat ik zoiets ook met seitan kon maken!

2 personen:

150 gram seitan
2 uien
3 kruidnagels
1 groot laurierblad of 3 kleinere.
flinke scheut donkerbier
1,5 el. bloem
1/2 el. bruine basterdsuiker
1/2 el. azijn
1 zakje pikante jus aangemaakt met 250 ml water
1 tl. thijm
1 tl. peterselie
1 tl. grove mosterd
peper en zout

Snijd de seiten in stukjes en bestrooi met peper en zout. Verhit wat boter in een braadpan en bak hierin de seiten rondom bruin in ongeveer 5 minuten. Neem de seitan uit de pan. Snijd de uien grof en bak deze 2 minuten in de pan. Voeg bloem en basterdsuiker toe. Bak 1 minuut. Voeg nu de rest toe en laat dit 2 uur stoven. Af en toe kijken en roeren is belangrijk bij seitan, want het kan zijn dat het droog word. Het vocht verdampt en seitan maakt geen vette jus aan zoals vlees! Voeg dan indien nodig wat water toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten